Wk voetbal en het sportproject (23-06/24-06) - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Zomerkamp Marokko 2014 - WaarBenJij.nu Wk voetbal en het sportproject (23-06/24-06) - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Zomerkamp Marokko 2014 - WaarBenJij.nu

Wk voetbal en het sportproject (23-06/24-06)

Door: Evi Eliëns en Eva Heetkamp

Blijf op de hoogte en volg Zomerkamp Marokko 2014

28 Juni 2014 | Marokko, Marrakesh

Hoi allemaal,

Hier weer een update vanuit Marokko. De tweede dag hebben wij ons verblijf en de stad een beetje verkend. Het was al heerlijk weer en we hebben die middag lekker genoten bij het zwembad. Helaas maken ze hier het zwembad op de maandag schoon, dus kon er niet worden gezwommen. Natuurlijk hebben wij soms per ongeluk iets in het water gegooid zodat we dat wel moesten opduiken ;)
In de middag zijn er ook aantal van ons richting het weeshuis gegaan om te kijken en de laatste dingen voor te bereiden voor de sportdag van dinsdag.

Ook vanuit Marokko hebben wij het Nederlands elftal aangemoedigd. Marokkaanse tijd 5 uur begon de wedstrijd, want het is hier een uur eerder dan in Nederland. Het oranje mocht natuurlijk niet ontbreken, dus iedereen had iets kenmerkends aan. We waren niet de enige die de wedstrijd volgden, helaas was de andere helft voor Chili. Of het nu was om ons te plagen, of dat ze trouwe supporters zijn is voor ons echter een raadsel. Maar gelukkig voor ons maakte Oranje het waar, 2-0 tegen Chili, ook in Marokko zijn wij de beste!

Die avond zijn wij naar Marrakech geweest. Daar hebben wij even wat gegeten en kregen wij vrije tijd om de winkeltjes en de kraampjes te bezoeken. Een aantal waren nog steeds in het oranje gekleed, waardoor ze veel aandacht kregen op straat. Ook de Marokkanen kennen Robben en van Persie. Ook Sonja Bakker was bij hun een bekende. Er zijn leuke dingen gekocht en je kunt hier in Marokko erg goed afdingen. Spullen voor 300 Dirham (ongeveer 30 euro) koop je uiteindelijk voor 150 Dirham (15 euro), dit is dus leuk shoppen. Hierna gingen wij weer terug met de taxi. Wij moesten dit als deelnemers van het kamp zelf regelen. Voor 50 Dirham (ongeveer 5 euro) moesten we met 6 personen in een taxi terug naar ons verblijf. Dit is wel anders dan we in Nederland gewend zijn. Aangekomen bij de universiteit, waren we op en zijn we lekker gaan slapen. Wederom was dit weer een geslaagde dag!

Dinsdag was de sportdag voor de weeskinderen aangebroken, het project waar wij hier voor zijn en veel zin in hadden. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Respo, een organisatie wat zich bij ons op school bevind. Aan de ontbijttafel werden de laatste zaken besproken. Rond de klok van 9 zijn wij vertrokken met taxi’s richting het weeshuis. De omgeving die we onderweg tegen kwamen was heel bijzonder. Aan de ene kant van de weg zag je krottenwijken en aan de andere kant een normale woonwijk. Ook ligt er op straat veel afval en zijn er veel zwerfhonden en katten die heel erg mager zijn. Eenmaal aangekomen bij het weeshuis keken wij onze ogen uit. De kinderen kwamen gelijk op ons afgerend en gaven ons een knuffel. Wij hadden natuurlijk ons materiaal mee voor de verschillende activiteiten en cadeautjes voor de kinderen. Zij wilden dit al heel graag hebben, maar geduld is een schone zaak;). Wij kregen een slaapzaal in het weeshuis waar wij onze spullen neer konden zetten. Onze groep was verdeeld in verschillende landen, die meedoen met het WK voetbal. Elke groep moest de vlag van dit land op hun wangen schminken. Daarna werden de kinderen verdeeld over de groepen en kregen zij ook dit land op hun wang geschminkt. Zo konden de begeleiders herkennen welke kinderen bij hun in de groep zaten. Er waren zes activiteiten die elk groepje langs ging. Voorbeelden zijn: badminton, frisbee, touwtrekken, touwtje springen, trefbal, voetbal en estafette. Elke activiteit duurde twintig minuten, daarna draaide je met je groepje door nar de volgende activiteit. Het was een uitdaging voor ons om de kinderen het spel uit te leggen. Zij spreken geen Engels, soms Frans en meestal alleen Arabisch. We moesten dus veel met voorbeelden werken, zodat de kinderen ons na konden doen. Ook is hierbij non-verbale communicatie erg belangrijk. Na de eerste drie activiteiten, was er voor ons een lekkere lunch klaargemaakt. Ook hadden wij toen eventjes tijd om uit te rusten. Het was erg warm, en het was moeilijk om je groepje bij elkaar te houden. Deze kinderen hebben natuurlijk veel meegemaakt en zijn lang niet altijd de makkelijkste. Gelukkig worden zij hier goed opgevangen en hebben zij het hier naar hun zin. Na de lunch zijn we verder gegaan met de laatste drie activiteiten. Door wat aanpassingen verliep de middag beter. Ook waren de kinderen wat meer aan ons gewend en deden ze beter mee met de activiteiten. Na de laatste activiteit kwamen we weer bij elkaar samen voor een eind dans. De kinderen hadden hier erg veel plezier in en deden leuk mee. Natuurlijk lieten wij de kinderen niet achter met niks. Naast de super leuke dag hadden wij voor elk kind een zakje gemaakt met een jojo, een bellenblaas en een balletje (allemaal te danken aan de sponsoren natuurlijk!). De kinderen waren hier heel erg blij mee en begonnen er gelijk mee te spelen. Tot slot hebben we met het geld dat we zelf hebben ingezameld kleurboeken, potloden etc. daar achtergelaten voor de kinderen. Ook hebben we de ballen daar achtergelaten zodat de kinderen daar nog veel plezier aan kunnen beleven. We hebben toen nog even met ze gedanst en zijn hierna weer vertrokken richting ons verblijf.
Het was een ervaring om nooit meer te vergeten!

Groetjes uit Marokko

• 28 Juni 2014 - 22:15

D:

Leuk om allemaal te lezen en mooie foto's!

Groet,

Douwe (de grote broer van Jeroen)